Welcome to Our Website

Hava gücü nesil yükseltti

Aydın Hasan –  Türkiye; AESA Burun Radarı ile geliştirme aşamasında olduğu milli savaş uçakları ile envanterinde bulunan F-16 filosunun nesil seviyesini yükseltme kapasitesi kazandı. Özgür Projesi çerçevesinde modernize edilecek. F-16 savaş uçakları; milli radar ile F-16 Blok 70, Rafale 2000, Eurofighter, Saab JAS 39 ve Su-35 gibi 4 artı nesil savaş uçağı özelliği kazanacak. Milli radar ile Türkiye’nin geliştirme çalışmalarını sürdürdüğü KAAN, Kızılelma ve Anka – 3 gibi uçakları ise düşük görünürlük özellikleriyle 5. nesil ve ötesinde platformlar haline gelecek. 

Etkin güdüm 

Milli radarın ikinci uçuşunun Akıncı ile yapılması planlanıyor. Milli radar, bu yıl içinde F-16 savaş uçaklarının yanı sıra SİHA’lara da entegre edilecek. AESA Uçak Burun Radarının otomatik tanıma, çoklu hedef takibi, yer haritalama, mesafe ölçümü, otomatik irtifa belirleme, SAR ile bulut altı gözetleme, yapay zeka destekli algoritmalar ile otomatik hedef sınırlama, geniş bantta radar spektrumu izleme (ESM), yönlü elektronik karıştırma (ECM) ve mühimmata daha etkin güdüm kazandırma kabiliyetleri bulunuyor. 

Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. Haluk Görgün, Milliyet’te yaptığı değerlendirmede, “Ülkemize dünyanın en ileri aviyonik teknolojilerinden biri olan AESA radar teknolojisini de kazandırmanın gururunu yaşıyoruz” diyerek, şunları kaydetti: 

“AESA, Aselsan’ın öz kaynaklarıyla tamamladığı ve modernizasyon projelerinde Türkiye’ye taktik üstünlük kazandıracak bir teknolojiyi içeriyor.  

‘Tüm uçaklara takılacak’ 

Aselsan’ın millî olarak geliştirdiği radarların tüm millî hava platformlarında yer almasını planlanıyoruz. Bu bağlamda; F-16 ÖZGÜR, HÜRJET, Millî Muharip Uçak KAAN, jet uçakları ile AKINCI, KIZILELMA ve ANKA-3 gibi İnsansız Hava Araçlarında AESA teknolojisine sahip Burun Radarları çalışacak. Ayrıca, entegrasyon sürecinde olan ve geliştirme faaliyetleri devam eden çok yetenekli ve uzun menzilli gözetleme radarlarını da sırasıyla uçurmayı planlıyoruz. Böylelikle Gök Vatan’ın çelik kanatlarının kabiliyetlerini daha da artıracak, hava platformlarının Gök Vatan’daki gözü ve kulağı olacağız.” 

Yüzde 100  yerli tasarlandı 

ASELSAN Genel Müdürü Ahmet Akyol yaptığı açıklamada, “Çok az ülkenin sahip olduğu bir teknolojiyi daha yüzde yüz yerli olarak tasarladık ve üretiyoruz. Hedefleri tespit, teşhis ve angajman konusunda yeni bir aşamaya geçtik” dedi. 

Birinci lige girdik 

AESA radar teknolojisi uçakların yanı sıra deniz platformları ile gözetleme radarlarında da kullanılıyor. Bu radarı üreten ülkeler içinde ABD, İngiltere, Fransa, Çin, Rusya, İsveç, Güney Kore ve Japonya yer alıyor. Türkiye, Aselsan’ın geliştirdiği milli radar ile bu alanda da birinci lig içinde yer almış oldu. 

4 artı nesil savaş filosu 

Türkiye, ABD’den 40 adet Blok 70 F-16 ve 79 modernizasyon kiti alacak. 40 uçağın gelmesi ile hava kuvvetlerindeki F-16 sayısı 284’e çıkacak. Envanterdeki 29 adet Blok 50 artı ile 50 adet Blok 40 savaş uçağı, ABD’den alınan kitlerle modernize edilecek. Böylece yeni alınanlarla toplamda 119 savaş uçağı, Blok 70 seviyesine çıkacak. Blok 30, 40 ve 50 seviyesindeki yaklaşık 165 F-16 savaş uçağının ise yapısal ömürleri uzatılırken; elektronik olarak da milli beyne sahip olacak şekilde aşamalı moderninazyonuna başlandı. Modernize edilen uçaklara milli AESA burun radarı takılması ile bu uçaklar, 4 artı nesil savaş uçağı özelliği kazanacak. Uçakların hem radarı hem de görev bilgisayarları milli olacak. Böylece, hava kuvvetlerindeki ağırlığı 2030’dan itibaren 4 artı nesil uçaklar oluşturacak. 4. nesil savaş uçağı Kaan’ın hava kuvvetleri içinde etkin olacağı 2030’lu yılların ikinci zaman dilimine kadar 4 artı nesil (4.5 nesil) bir hava gücü oluşturulmuş olacak. 

 5 milyar dolarlık pazar 

Savaş uçağı AESA Burun Radarı özelinde global pazar büyüklüğünün yıllık 5 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor. Devam eden ihracat görüşmelerinin gerçekleşmesi ve özellikle uçan platformların yurt dışı satışları ile birlikte ASELSAN radarlarının hava platformları global pazarında belirleyici rol oynaması bekleniyor. 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir