Son 4 yılda dizel motorlu araçların toplam araç parkı içindeki payı sürekli azalırken, ocak ayı itibarıyla bu oran %31,7’ye düştü.
Küresel çapta çevreci dönüşüm ve sürdürülebilirlik konuları ön planda yer alırken, otomotiv tercihleri de teknolojideki ilerlemeler ve artan imkanlarla şekilleniyor.
İklim değişikliğiyle mücadele kapsamında çevre dostu alternatifler arasında öne çıkan elektrikli araçlara olan talep, otomotiv şirketlerini elektrikli araç üretimine yönlendiriyor.
Bu doğrultuda, dünya genelinde elektrikli araçlara yönelik altyapı gelişmeleri hızlanırken, bazı bölgelerde de fosil yakıtlı araçlardan kaynaklanan emisyonları azaltmaya yönelik önlemler alınıyor.
Katı karbon emisyon standartlarına onay
Mart 2023’te Avrupa Birliği (AB) Konseyi’nin aldığı karara göre, AB ülkeleri 2035’ten itibaren benzinli ve dizel araçların satışını yasaklama kararı almıştı. AB Konseyi, üye ülkelerin bu tarihten itibaren otomobillerde katı karbon emisyon standartları getireceklerini duyurmuştu.
Almanya’da Stuttgart ve Hamburg gibi şehirlerde eski dizel araçların belirli bölgelere girişi 2019’da yasaklanmıştı. Oslo’da da düşük emisyon politikaları gereği dizel araçların kullanımına kısıtlamalar getirildi.
Ayrıca, Norveç, yeni otomobil pazarında benzinli ve dizel araçları yasaklama yolunda ilerliyor ve elektrikli araç sahiplerini temsil eden Norveç EV Derneği’nin Genel Sekreteri Christina Bu, ülkenin bu hedefe ulaşmasını beklediğini dile getirdi.
Uluslararası gelişmelere paralel olarak Türkiye’de de otomotiv piyasasında değişimler yaşanıyor.
Dizel araçların payı %31,7’ye düştü
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, son 4 yılda dizel motorlu araçların toplam araç parkı içindeki payı sürekli azalırken, ocak ayı itibarıyla %31,7’ye geriledi.
2021 yılında trafiğe kayıtlı 13,7 milyon araç bulunurken, bunun 5,2 milyonunu dizel araçlar oluşturdu. Dizel araçların toplam araç parkı içindeki payı %37,6 olarak kaydedilmişti. Bu oran 2020’de %38,3’tü.
Sonraki yıllarda bu oranın düşüş trendi devam etti. 2022’de %36,9’a, 2023’te %35,6’ya ve 2024’te %34,1’e geriledi. Geçen yıl trafiğe kayıtlı araç sayısı 16,2 milyona çıkarken, dizel araç sayısı 5,5 milyon olarak kaydedildi.
Son rapora göre, geçen ay itibarıyla trafiğe kayıtlı araç sayısı 16,3 milyon olurken, dizel araç payı %31,7’ye gerileyerek 5,6 milyona ulaştı.
Böylece, 2021’de trafiğe kayıtlı araçlar içinde %37,6 olan dizel araç payı, ocak ayı itibarıyla %31,7’ye düştü.
Satışlarda %60’lık düşüş
ODMD verilerine göre, sıfır dizel araç satışlarında belirgin bir düşüş yaşanırken, satış rakamları 100 binin altına geriledi.
2020’de 240 bin 819 dizel araç satıldı, ancak 2024’te bu sayı 95 bin 985’e düştü. Bu dönemde dizel araç satışlarında %60’lık bir azalma kaydedildi. (AA)
More Stories
Siirt’te park halindeki TIR alev alev yandı
8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde Fidan Dikimi ve Kadın Hakları Vurgusu
Ukrayna IAEA nükleer santrali ziyaretini kınadı